عطر درمانی چیست؟
عطر درمانی پیست؟

در گذشته برای درمان بیماری ها از روغن های اسانس دار برای ماساژ نقاط مختلف بدن استفاده میکردند. در واقع این روش درمانی جزو قدیمی‌ترین درمان‌هاست. گفته شده که به‌ طور سنتی مصریان از این روش برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میکنند. عطردرمانی یا رایحه درمانی یا آروماتراپی، به معنای درمان بیماری ها با استفاده از بو و عطر است که با مصرف روغن های معطر گیاهی انجام می شود. عطردرمانی یکی از روش های طب مکمل و جایگزین است. همچنین روغن های معطر روغن هایی هستند که از اسانس معطر گیاهان، گل ها، درختان، میوه ها، علف ها، پوست و بذر گرفته میشوند.روغن های معطر گیاهی به راحتی از طریق پوست نفوذ کرده و مستقیما وارد گردش خون فرد می شوند و در نهایت در سیستم و اعضای داخلی جریان پیدا می کنند و خارج می شوند. تاثیرات روغن های گیاهی زمانی مشخص میشود که در بدن ما جذب شوند و پس از آن به طور طبیعی دفع شوند. از دیگر کاربرد های این روغن ها کنترل هیجانات ذهن و احساس هست همچنین استرس و اضطراب را میتوانند به طور چشم گیری کنترل کنند.

روش های عطر درمانی یا آروما تراپی:

این روش درمانی به ۲ صورت انجام میشود:

  • مستقیم
  • غیر مستقیم

روش مستقیم:

تحریک‌کننده‌های اعصاب بویایی در واقع بوهایی هستند که می‌توانند از طریق دستگاه عصبی سبب تحریک‌شدن و در نتیجه فعال‌شدن غدد درون‌ریز شوند که این عمل باعث می‌شود که پیک‌های شیمیایی- عصبی مانند آدرنالین و ایندورفین و… که نقش زیادی در تنظیم تعادل بدن دارند، ساخته شوند و در نتیجه تعادل در بدن ما ایجاد می‌شود و عدم تعادل‌ها از بین می‌رود.

روش غیر مستقیم:

در روش غیر مستقیم با استشمام یک بو، مرکز حافظه بویایی فرد فعال میشود. در این قسمت هر بو، همراه با حس ما نسبت به آن بو ذخیره می‌شود . مثلا در مواقعی ما عطری را برای اولین بار بو میکنیم . وجود چنین مرکزی در مغز سبب می‌شود که یک بو به نظر ما خوب و یا بد حس شود.

نحوه انجام عطر درمانی و تاثیر آن

نحوه استفاده از آروما تراپی :

این روش درمانی هیچ دستور العمل خاصی ندارد. کافیست رایحه مورد نظر خود را در محیط زندگی خود اسپری کنید تا بوی آن را در طول روز به طور مدام حس کنید. همچنین روغن ها معطر و اسانس دار را هم میتوانید در پخش کننده بریزید و یا از دسنگاه های مخصوص که با استفاده از آب و حرارت بوی روغن را پخش میکنند استفاده کنید.روش دیگر این است که یک توپ پنبه کتانی را آغشته به روغن کنید و رایحه ی منتشر شده از آن را حین تبخیر مستقمیاً تنفس کنید. همچنین می توانید این روغن را در کاسه ی پر از بخار آب  داغ بریزید تا رایحه ی آن از طریق بخارها  فضا را پر کند. اگر می خواهید این روغن ها را به طور مستقیم روی پوست خود استعمال کنید ابتدا مطمئن شوید که نسبت به آن ها آلرژی و حساسیت ندارید. برای این کار می توانید مقداری از آن را در پشت دست خود امتحان کنید و ببینید التهابی ایجاد می شود یا نه.از آنجایی که روایح آنها بسیار متفاوت است لازم است کمی بیشتر با روایح و اسانس ها آشنا شویم. روایح اسانس ها میتوانند از رز ، لیمو ، وانیل و … باشند.

اسانس و رایحه رز:

از این اسانس در روان درمانی استفاده میشود. تهیه اسانس رز بسیار دشوار است. از هر ۶ تن گلبرگ رز تنها یک کیلو گرم اسانس بدست می آید. به همین خاطر بیسار کمیاب است. این رایحه باعث ایجاد حس دوست داشتن و امنیت و غرور در ما میشود. همچنین از سقط جنین‌ جلوگیری می‌کند، گرفتگی‌های عضلات و خونریزی‌ها را متوقف می‌کند.

اسانس لیمو ترش:

بسیار مناسب محیط های کار است. باعث ایجاد آرامش میشود و از اشتباهات در کار جلوگیری میکنند. همچنین باعث کاهش استرس ، خستگی و تنبلی میشود. مانند دیگر اعضای خانواده مرکبات، لیمو ترش در ضدعفونی کردن محیط قدرتمند است و در درمان کم‌خونی، اسهال، فشار خون بالا، کلسترول بالا، رماتیسم، بی‌اشتهایی، سردرد، خارش و آسم مؤثر است.

اسانس وانیل:

این اسانس از دانه‌های گیاهی که در ماداگاسکار و اندونزی رشد می‌کند گرفته می‌شود. خاصیت عطر درمانی برای پوست دارد و به همین دلیل در ساخت وسایل آرایشی از آن استفاده می‌شود. از نظر روانشناسی داروی ضد افسردگی است، زیرا که با بوییدن عطر آن احساس آرامش در افراد ایجاد می‌شود.همچنین از نظر فیزیکی نیز فوایدی را به همراه دارد که می‌توان از آنها خاصیت ضد درد بودن را نام برد.

فواید عطر درمانی:

  • دارای خاصیت ویروسی
  • ضد التهاب
  • ضد درد
  • ضد افسردگی
  • محرک
  • آرام بخش
  • خلط آور
  • تقویت کننده سیستم گوارش و هاضمه